БУКВИТЕ - САЙТЪТ ЗА НОВА БЪЛГАРСКА ЛИТЕРАТУРА

1987 - Music For The Masses

Ники Русиновски (djsupermax)

Раздел: Публицистика  Цикъл: Откровение: Депеш Мод според "Ритъм"

Шосе 66 (Route 66) е една от легендите на Америка. То разделя страната на две, свързвайки блясъка и богатството на Ел Ей със старомодната романтика на Чикаго. Шосе 66 е и един от рок символите на Америка, възпят от композитора Боби Труп в песен, изпълнявана от стотици известни изпълнители, не само американци. Затова когато един ден Мартин Гор се явява в студиото с китара, включва магнетофона и изсвирва само на китарата си тази песен, след изпълнението й настава гробна тишина. Мартин поглежда останалите и казва: “Всичко е наред. Аз през цялото време пиша песни на това нещо” - и сочи китарата. Ето така се срутва една легенда. По-късно Алън ще обясни, че те никога не са разглеждали себе си само като електронна група. Използвали са китари, ударни, хор, шумове, звуци, но семплирани. Сега обаче не виждат защо да не използват и живи китари. Ето това вече е революция. Следващата революция е решението този път да не използват Даниъл Милър за музикален продуцент на следващия си албум. Даниъл и звукорежисьорът Гарет Джоунс имат решаващо значение за всички постижения на групата дотук. Но те са се превърнали в рутина и рискът Депеш просто да започнат да се повтарят никак не е малък. Затова този път те избират за продуцент Дейвид Баскомб, известен с работата си за Питър Гейбриъл и Тиърс Фор Фиърс. Още една революция е отказът да ползват берлинското студио “Ханза”. Този път записват в студиа в Париж и Лондон. Причината е, че Дейв и Джоана очакват дете някъде по същото време, когато трябва да бъде завършен и новият албум. Дейв иска да е близо до сина си поне през решителната първа година. Вместо това младият Джек Гахан ще посети първия си концерт, когато е само на 3 седмици. За сметка на това, ако не броим някой и друг полет до тази или онази част на света, малкият ще види отново баща си едва след година... Революцията в матрицата продължава. Обикновено Мартин носи песните в демо версия в начален етап – мелодия, текст и глас. Този път той донася композициите в напълно завършен вариант и настоява групата просто да ги изпълни и да добави гласа на Дейв отгоре. Единственото поле за творчество, оставено за другите трима, е намиране, избиране и разработване на нови семпли. В арсенала на Депеш са включени нови странни звукови източници, вероятно най-екзотичният от които е погребален плач на пигмей – твърди се, че обработен до неузнаваемост, той присъства в сингъла “Strangelove”. Групата обсъжда и да запише албум изцяло със семпли от кухненски звуци – идея, харесана и от Пинк Флойд по-рано. Подобно на Флойд, отказали се след третото парче, и Депеш не успяват. До този момент те правят по максимум три-четири ремикса на една песен, разхвърляни между синглите, албума и макси синглите. “Strangelove” отваря вратата за нова практика – тя има 14 различни ремикса, сред които някои са дело на хора като Тим Сименън от Бомб Дъ Бейс, Рико Конинг, Фил Хардинг, Рейзърмейд. “Ремиксите понякога са много деморализиращи”, оплаква се Флеч. “Прекарваш куп време в старание да направиш макси сингъл ремикс, с който накрая си наистина горд. Тогава се явява издателят ти и казва: “А, страхотно парче! Обаче искаме един латино хип-хоп джаз пич от Бруклин да направи ремикса”. Накрая съсипват всичко, което си направил. Е, част от проблема е, че ние правим ремикси за слушане вкъщи. Никога не сме били способни да правим ремикси за клубна употреба.” Пореден сингъл от излизащия албум е “Never Let Me Down Again”. Дали в него наистина става дума за нещо толкова обикновено като самолетно пътуване с приятел? Я да видим какво мисли по въпроса например нюйоркското списание Village Voice: “Пътеписът става метафора за дрога или гей секс. Хард рок бийтът пък е твърде бомбастичен, Дейвид Гахан пее твърде двусмислено и мелодията се издига и пада с твърде много симфонична драма”. Друг критик дори сравнява песента с творчеството на словенците Лайбах. Естествено, при такива ревюта, сингълът не получава много еърплей. Не помага много и загадъчният черно-бял клип на парчето, заснет от Антон Корбейн. Наемането на изключителния Корбейн за официален фотограф, режисьор на клипове и арт директор на групата – позиция, на която той е и днес, 19 години по-късно – е последната от драстичните, революционни промени, които Депеш Мод правят с албума си Music For The Masses. “Never Let Me Down Again” се представя зле в класациите. Цялата есен и чак до Коледа групата прекарва в концерти. Въпреки не твърде големите продажби, концертите у дома и в Европа са успешни. Дори триумфално покоряват една сравнително хладна досега към тях страна като Франция. В Америка обаче нещата съвсем не вървят толкова добре. Въпреки първите четири напълно продадени концерта в Калифорния, следващите четири във вътрешността на страната се оказват слабо посетени. Във Финикс идват само 6000 души в зала, събираща поне два пъти повече. “Извън Ел Ей, където те получават силна подкрепа от радиостанции като KROQ, Депеш Мод разчитат на популярност главно от човек на човек”, обяснява журналистът Тод Евърет. “Никога не съм имал големи очаквания за нас в Америка”, признава Мартин. “Винаги съм смятал, че нашата музика не е подходяща за тукашната сцена. И когато в един момент нещата започнаха да се обръщат, бяхме силно изненадани от положителната обратна връзка, която получавахме от феновете тук. Именно заради Америка и други места, където не продаваме чак толкова много плочи, нарекохме албума си “Музика за масите”. Нарекохме го така, за да накараме хората да се смеят. В Европа повечето групи не биха използвали подобно име – твърде очевидно е.” (Немските им издатели например изобщо не схващат шегата. “Защото там наистина сме музика за масите”, смее се Флеч. “Въобще не усетиха сарказма”.) Остава само да споменем, че две години по-рано Мартин Гор е заявил в интервю за нюйоркско издание, че музиката не може да отправи каквото и да е значимо послание към масите; ако опита, или масите няма да го разберат, или самото послание ще бъде забранено и няма да го чуят. Последвалата година от историята на групата както отчасти потвърждава това твърдение, така и отчасти го оборва.
2006-09-22

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)