Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     

Литературен

сайт

Книжарница

КНИГИТЕ

Електронни

книги

Алманах

"Нова българска литература"

Издателство
"Буквите"
Мечта за книга
Електронен журнал  
  Най-нови (0)
  Последни отзиви (0)
  Първи публикации
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
  Последнo прочетени
Препоръчано   .
Препоръчано
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
.
.
Автори   .
  По азбучен ред
  Нови автори
.
.
Преводи и чужд.език   .
  По раздели
  Преводачи
.
.
Други   .
  Фотоархив (ново)
  Видеоархив (ново)
  Реклама
  Статистика
Оn-line помощ
  info@bukvite.bg

Клуб 'Буквите'
.
.
 
ТЪРСЕНЕ   


Разширено търсене
Google Analytic
 
Когато гръм удари...  
1043. Моята първа книга

Вие сте написали най-страхотната книга в света. Поне във Вашите очи. И в очите на майка Ви, която откакто я чете, всяка сутрин Ви прави баница. Цялата рода също я хареса и се решава, че това твърдо трябва да се издаде, за да видят всички колко сте велик(а).

Разпращате смело ръкописа до всички издателства, до чиито адреси се доберете, като очаквате вълна от положителни отговори. Следва обаче всеобщо мълчание, а малкото отговори, които получавате вместо похвали съдържат едни въпроси, над които никога не сте мислили:

-  Кой ще купи тая книга? Към каква потребителска група е насочена

-  Какво искате да кажете с нея на читателите?

-  Какъв е адреса на фен страницата ви, колко души са я харесали, активен ли сте в социалните мрежи и прочие?

Вие седите и се чудите – пратихте книга, а те ви говорят за продажби, вместо за литература. Постепенно се замисляте, че нещо явно не е така както сте го мислили и започвате да ровите за материали в нета.

 

Стигаме до първа основна точка: Проучване и планиране

В България годишно се издават между 16 и 18 000 заглавия по данни на ISBN центъра. Шанс вашата книга да стане хит, ако не сте вложили време и усилия за реклама е нулев. Още по-малък е, ако не сте подбрали правилния жанр. В книжния бранш модата се сменя често. В началото на века покрай модата с Хари Потър се пишеше масово фантастика. После покрай „Здрач“ навлезе модата на вампирските истории. Сега са модерни така наречените young adult романи, дори много известни имена прописаха такива.

Затова преди да тръгнете към сериозно писане се разходете по сайтовете на книжарниците, направете една статистика кои са най-продаваните книги, в кой жанр са. Проверете и в Амазон дали жанрът не се е сменил вече, защото в България закъсняваме малко и докато напишете книгата си, може да е остаряла.

 

Втора точка: Финансиране

За производството и маркетинга на една книга са нужни много средства. Принципно това финансиране би трябвало да се осигури от издателствата, но за целта първо трябва да ги убедите, че те ще си възвърнат средствата. Все пак издателствата са търговски дружества и работят на печалба. Нормално е ако не сте си свършили работата по „правенето на име“ предварително, да финансирате сами първата си книга. Това го е правил дори и Иван Вазов.

Ако книгата ви е добра и се занимаете сериозно с маркетинга, то това ще ви отвори вратите пред много издателства.

Но преди да се впуснете във всичко това, си отговорете на един важен въпрос:

Какво искате да постигнете с тази книга? И на още по-важния: Готов ли сте да изтърпите целия дълъг маратон на редакция, премиери, интервюта, турнета по градовете и всички тия сложни дейности, които съпътстват реализацията на една книга.

Ако само си пишете за удоволствие и/или „за да изкарате демоните от вас“, то изобщо не се впускайте в целия процес. Пуснете книгата като безплатна електронна, така че да стигне до максимален брой читатели, напечатайте си десетина хартиени бройки за раздаване на роднини и приятели. И започнете спокойно да планирате следващата си книга.

 

Трета точка: Редактиране, предпечат, корица

Процесът на производство на една книга изисква професионалисти. Вероятно можете да си странирате книгата в WORD и да си я напечатате на принтера, но това надали може да има някаква търговска стойност.

 

Как да изберем издателство, което да издаде книгата ни?

На първо място – името на издателството. Колкото е по-известно едно издателство, толкова по-лесно ще се разпространяват Вашите книги в книжарниците и ще откликват медиите. Но не избирайте някое от 5 големи издателства. Те си имат своя издателска програма, издават няколкостотин книги годишно и на вашата вероятно няма да обърнат специално внимание.

Второ – не се обвързвайте с издателство, което е само придатък към печатницата, а проверявайте дали предлага разпространение, реклама, позиции в медиите.

Трето – не търсете най-ниската цена. С влошаване на параметрите на книгата – по-евтина хартия, по-проста корица, без лак, ламинат и други дреболии, цената на производство може да се свали до 30%. Това обаче се отразява при продажбите, когато Вашата книга застане наравно с останалите в книжарницата. Евтиното понякога излиза много скъпо.

Четвърто – изберете издателство, което издава книги от жанра на Вашата. Повечето издателства са профилирани и издателство, което издава основно любовни романи, надали би се справило добре с някоя фентъзи книга.

Говорете задължително с издателството за две неща – участието им в турнета и премиери, и участието им в разпространението.

Продажбите и рекламата на книгата до голяма степен зависят и от Вас, но разносът на книги по книжарници и борси, както и документооборотът са работа на издателството. И никога не се обвързвайте с издателство, което накрая просто „ще ви хвърли едни книги, да се оправяте сами“.

 

Редактирането на сериозна книга, предназначена за пазара е задължително. Особено, ако това Ви е първа книга и все още не можете да усетите грешките при писане, които допускате (не правописните, корекцията е нещо съвсем друго). Редакторът е първи читател и оценява как книгата изглежда в очите на читателя, незапознати с това, което в главата на автора.

 

Кориците са много важни! Над 50% от продаваемостта на книгите идва от удачно избраната корица. Забравете – „ама то едно комшийче ще ми я направи“, забравете крадените картинки от Интернет. Един добър художник не струва толкова много, на фона на цялата инвестиция в книгата, а ще се отплати многократно.

 

Точка четвърта: Тиражи и ценообразуване

Тези две неща са тясно свързани. По-големият тираж, винаги води до по-ниска крайна себестойност на единична бройка. Но това води до затваряне на една сериозна начална сума в книги, тъй като това е бавно продаваема стока. При съвременните условия, където стойността на дигиталния печат стана достатъчно ниска, препоръчвам да печатате на групи по 100 бройки, а ако книгата има успех тогава да мислите за голям тираж на офсет.

Ценообразуването винаги е трудно да се разбере от хора, които не им се е налагало да оценяват труда си.

В представата на повечето автори цената на отпечатване е крайната цена на една книга и се чудят защо една книга, излизаща 2 лв на печат, да струва 20 в книжарницата.

Перата, влизащи в цената на една книга могат да се разделят на следните групи:

- Данъци – много важно перо. Дължите 10% плосък данък и 20% ДДС. Ако имате фирма регистрирана по ДДС (или можете да прекарате издаването на книгата през такава), то вероятно можете да си го върнете, но в основния случай – това си остава разход

- Търговска отстъпка – това е процента даван на търговците, които продават вашата книга. Средно е 40%. Затова е много по-изгодно да продавате книгата си сам, да си организирате премиери, турнета, участия в панаири.

- Авторски процент – според Закона за авторски права и сродните им права, авторът получава до 15% от коричната цена (цената отбелязана на корицата на книгата). В случая Вие сте автора и това ще е част от чистата Ви печалба.

Както виждате – близо 70% от стойността на книгата отива за данъци, разпространители и всякакви други неща, несвързани със самото издаване. В останалите 30% трябва да влязат всички производствени разходи, авторския процент и да не забравяме едно особено важно перо – маркетинга и рекламата на книгата.

 

Точка пета: Маркетинг и реклама

Всъщност това е най-важната част от издаването на една книга. Може да сте написали гениална книга, отпечатана разкошно, но ако никой не е чул за нея, надали ще се продаде изобщо нещо.

Реклама се прави с пари и с много усилия (само с едното не става).

По-стандарт за реклама на книга на млад автор се отделят до 6% от коричната цена. Това рядко стига, тъй като при неизвестен автор броят продадени книги не е много. За да успеете да пробиете на пазара се изисква много работа.

Като за начало трябва да си направите име. В България, а и в цял свят, хората купуват книги на автори, за които са чували. Трябва да направите така, че за вас да се говори и когато видят името Ви на корицата да се сетят – а, този съм го чувал някъде.

Това става с активна дейност в социалните мрежи. Успешните примери са много – Августин Господинов, Константин Трендафилов, Емил Конрад, Stan и много други.

Лично аз, успях да продам „на зелено“ ненаписания си роман, само на база различни откъси от него, които пусках във фейсбук. Когато обявих предварително закупуване, над 100 човека закупиха романа, който изобщо не бях започнал да пиша.

Публикувайте активно откъси от книгите си в социалните мрежи, участвайте в дискусии, направете си име на автор. После всичко в реализацията на книга, в интервютата с медиите ще е по-лесно.

Както споменах и по-горе, в България годишно се издават над 16 000 заглавия. Ако Вие не сте се постарали вашето име и името на книгата да станат известни, няма да стигнете не до читателите, а изобщо няма да вземат книгите Ви в книжарниците.

Стандартната процедура на един книжар, когато му предложат книги за продажба е следната. Отваря Гугъл и проверява какво пише за книгата и автора. Ако има подробни статии, ако има рецензии, снимки от премиери, интервюта с автора, то тогава преценява книгата за продаваема и взема екземпляри от нея. Ако не излезе нищо, най-вероятно изобщо няма да я вземе за продажба, защото мястото в книжарниците е ограничено.

 

Точка шеста: Разпространение и продажби

В представата на повечето автори тези думи са синоними. Според тях, влезе ли една книга в книжарницата, тя задължително ще се продаде и то бързо. Истината е съвсем различна. Книгите на българските автори, ако не са достатъчно известни, рядко изобщо се поставят в книжарницата, а си стоят в склада и чакат някой да ги поиска.

Реално погледнато издателството може да ви помогне само в разпространението. За да се продават книгите се изисква сериозна рекламна кампания, както описах по-нагоре.

Изобщо не очаквайте някой да Ви свърши работата. Всички по веригата са заинтересувани от автори и заглавията, които продават големи тиражи.

За да се продаде вашата книга трябва да поработите усърдно Вие, защото само Вие сте пряко заинтересувани от това.

 

И накрая повтарям още веднъж: Издаването на една книга е дълъг маратон, който започва, а не завършва с написването. От един автор се очаква да прави реклама, да дава интервюта, да участва активно в социалните мрежи, да ходи по турнета и най-важното – да се изправя редовно пред непознати хора и да ги убеждава, че трябва да купят книгата му.

Ако не сте готови за всичко това – по-добре не започвайте!

 

Със съкращения от статия в брой 3 на списание "Полиграфия". (излиза на 3.07.2017 г.) Търсете по разпространителската мрежа

 

 

 

  2017-07-03
 

 

Сподели във Facebook
Предишнa колонка     Следваща колонка
Предговор на книга Седни и пиши!
 
Коментари
За да можете да въвеждате коментари, трябва да бъдете логнат чрез бутона "Connect with Facebook".