1039. Издаване на първа книга – Срокове

Когато гръм удари... | Иван Богданов

Другата седмица в списание „Полиграфия“ ще излезе една моя подробна статия как да издадете първа книга.  Ще я публикувам и в поредица от колонки ще разгледам всеки отделен аспект.

Сега ще започнем с един, за който авторите рядко се замислят.

Книги в България, за разлика от салами, не се продават целогодишно. Пиковете са в периода април – юни и октомври – декември, като вторият е по-успешен.

Затова, когато готвите книга, трябва да се съобразите с това. Няма никакъв смисъл книгата ви да излезе в средата на юни, след Панаира на книгата, защото просто ще се загуби в почивните летни месеци.

Производственият процес на една книга – от момента на подаване в издателството до излизането ѝ на пазара – трае средно 2-3 месеца.

Това включва редактиране, корица, дизайн, предпечат, печат и прочие дейности, които отнемат време. Тук изобщо не разглеждаме случая, в който просто отпечатват ПДФ-а, изпратен от вас, без никаква обработка. Това няма нищо общо с книгоиздаването.

Обикновено издателствата правят някакъв предварителен план на издаване още в началото на годината, като набелязват кога е най-добре да издадат важните за тях книги, как да подготвят рекламните кампании така, че да не се засичат една друга, коя книга как ще се продава и всякакви производствени подробности.

Затова, когато отидете в края на октомври в някое сериозно издателство и искате книгата ви да излезе за Коледа, нещата рядко се получават, тъй като тя  от една страна не е предвидена в плана, от друга – не може да ѝ се отдели необходимото време, да се поработи над нея.

Така че, ако планирате новите си книги за коледния сезон, е хубаво още през лятото да поговорите с издателства, да видите кое има свободен капацитет да ви поеме, да планира книгата си съобразно другите в графика, така че да има достатъчно време за работа, реклама, и книгата Ви да не бъде засенчена от водещите заглавия на издателството.

Друг подобен период е януари-февруари, когато издателствата планират пролетния си полусезон.

И, естествено, отидете подготвени – каква ще е потребителската група, която би заинтересувала книгата, какви хора биха се заинтересували от нея, къде бихте могли да я представите и прочие подробности, които ще помогнат и на вас, и на издателството да пласират книгата Ви с успех.

 

 


2017-06-27

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)