Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     

Литературен

сайт

Книжарница

КНИГИТЕ

Електронни

книги

Алманах

"Нова българска литература"

Издателство
"Буквите"
Мечта за книга
Електронен журнал  
  Най-нови (0)
  Последни отзиви (0)
  Първи публикации
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
  Последнo прочетени
Препоръчано   .
Препоръчано
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
.
.
Автори   .
  По азбучен ред
  Нови автори
.
.
Преводи и чужд.език   .
  По раздели
  Преводачи
.
.
Други   .
  Фотоархив (ново)
  Видеоархив (ново)
  Реклама
  Статистика
Оn-line помощ
  info@bukvite.bg

Клуб 'Буквите'
.
.
 
ТЪРСЕНЕ   


Разширено търсене
Google Analytic
 
Когато гръм удари...  
1025. Цената на книгата

Не знам колко пъти съм чувал: „Аз печалба от тая книга не търся, ей ти текстовете, издавай и к‘вото остане – за тебе..." 

Затова е добре да се знаят финансовите параметри на една книга.

 

Какво и как формира коричната цена на една книга?

Какви елементи влизат в нея и как се определят?

Неяснотата по тези въпроси заблуждава множество автори и ги оставя най-често с нереализирани очак­вания.

Всички отчисления, които се правят по пътя на книгата от издателството до крайния купувач, се правят въз основа на така наречената „корична" цена – т.е. цената, написана на гърба на книгата.

Ще започнем описанието с най-належащите плащания (във всяко нормално действащо издателство плащанията следват този ред).

 

1. Авторски процент – 15%

Според Закона за авторското право и сродните им права, чл. 46, ал. 3:
„на автора се дължи възнаграждение в размер петнадесет на сто от цената на дребно на всеки продаден екземпляр от произведението;“

В закона не е указано конкретно кога трябва да се заплати тази сума. Стандартно приетото в България е 50% от сумата да се заплаща предварително и 50% – след първите месеци продажби. Това, естествено, много силно зависи от автора. Ако говорим за автор като Лили Иванова, там става дума за други проценти, и за сума платена предварително. Ако Вашата книга е одобрена за издаване от издателство, останалата част на статията вероятно не Ви интересува.

 

2. Данъкът убиец ДДС – 20 %

Книгата, според Търговския закон, е стока като всяка друга и при нейната продажба се начисляват 20%, които задължително се плащат. Държавата, особено в период на криза, става все по-стриктна в данъците си. Фирмите, регистрирани по ДДС, си връщат този данък, но основната маса купувачи на книги са физически лица, които не могат да си го възстановят.
 

3. Търговска отстъпка – 35-40%

Известно е, че откакто съществува търговията, крайният продавач печели най-много. Така е и в книгоразпространението, затова всички издателства масово са скочили срещу книгоразпространителите. Търговската отстъпка започва от 25% за известни издателства, минава през стандартното 35% и стига до 40% за физически лица. Сумите от продажбите се получават средно на 40-я ден, най-вече в зависимост от важността на издателството (ако условието е, че за да Ви заредят със следваща книга, трябва да изплатите предната).

 

Все пак за отбелязване е, че това са по-скоро неполучени печалби, отколкото предварително инвестирани средства – т.е. държавата и разпространителите си удържат процент, само ако са ПРОДАЛИ книга.

До тук установихме, че за издателя остават чисто (преди плащане на Данък печалба) не повече от 40% от коричната цена на книгата. Сега да разгледаме как се определя самата тя.

Книгата има нещо, наречено себестойност или производствена цена.

В нея влизат всички разходи по редакция, корекция, предпечат, печат, консумативи, режийни и прочие – всичко, което се заплаща като труд или материали, за да се произведе една книга.

Всъщност огромна част от авторите, особено тези, които се самоиздават, приемат производствената цена като крайна цена.

А се пропуска един много важен елемент – рек­ламата!

Колкото авторът е по-известен, толкова по-малко средства са необходими за реклама. Казано на професионален език – имаме вече известна търговска марка и трябва само да обявим за нова нейна проява.

  2017-05-31
 

 

Сподели във Facebook
Предишнa колонка     Следваща колонка
Хазнатарите на българското слово Подводните камъни на римите
 
Коментари
За да можете да въвеждате коментари, трябва да бъдете логнат чрез бутона "Connect with Facebook".