Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     
Литературен сайт Авторски
център
Книжарница
КНИГИТЕ
Електронни
книги
Списание
"Книгите"
Издателство
"Буквите"
Издателство "Буквите"  
Kниги
  Услуги
  Издадени книги
            2014
            2013
            2012
            2011
            2010
            2009
            2008
            2007
            2006
            2003-5
Малки тиражи
  Какво е "малки тиражи"
  Калкулатор
  Поръчка
Е-книги
  Как да издаден Е-книга
  Калкулатор
  Колко получава Авторът
Контакти
  publishing@bukvite.bg
  Пишете ни
 
 
 
Издаване на книги  
Как да издадем книга
„Накъде върви светът. Младите не слушат старите и всеки иска да напише книга.”Най-старият запазен египетски надпис Над десет години имаме успешна издателска дейност. Всеки ден ми се налага да отговарям на множество въпроси, свързани с изработването, разпространението и рекламата на книги – най-общо, да описвам пътя на една книга. Това ме мотивира да систематизирам въпросите Ви и да се опитам да им дам отговори в рамките на тази книга. Интернет създаде много възможности за комуникация. Литерат
Типове издавани книги от български автори
Преди да тръгнете да издавате Вашата книга, помислете какво точно очаквате да стане с нея и къде бихте я продавали.   Най-общо книгите, издавани от български автори, могат да се разделят на три вида: 1. Събрани/избрани съчинения Това е най-често срещаният вид книги. Авторът е писал в продължение на няколко години, след това е събрал стиховете/разказите си в една книга. В зависимост от честотата на издаване, това са или подбрани през годините неща, или събрани от послед
Как да подготвим книгата си за издаване?
„Искам да издам книга, какво да направя?". Това е най-често задаваният въпрос, който получавам на имейла си и се налага да давам ежедневни отговори. Тъй като издаването на роман или сборник разкази има своите специфики, ще разгледаме конкретно поезията, която напоследък е най-издаваният жанр. Първо – каква книга искате да издадете и какво ще включва тя. Предполага се, че вече сте си отговорили на въпросите – „Защо искате да издадете?" и „Какво искате д
Професия „Писател"
Тук ще разгледаме труда на писателя от най-неочакваната за повечето пишещи гледна точка – икономическата. Масови са оплакванията от типа - „То от писане не може да се живее". Аз никога през живота си не съм имал работа, която да не зависи пряко от продажбата на това, което произведа и затова тези оплаквания са ми странни. Но при повечето хора не е така. Общата представа за професионален писател е „човек, който по цял ден си пише нещо, от 9 до 5, на заплата, и изобщо не се интересува произведено
Кой трябва да се грижи за създаване име на автора?
Издателите, от друга страна, предпочитат да работят с вече доказали се автори, с известно име, като се занимават само с рекламата на самата книга, а не със създаване на име на автора от нулата. Всъщност и двете страни са прави. Но първо ще обясня защо се налага всичко това. Българската литература се продава основно от известността на автора, а не от качествата на текста! Причините за това са няколко: На първо място – дълбоко вкорененото недоверие към българските автор
Какво да правя с първия си роман? – Станете известен!
За дългата си издателска дейност съм разбрал следното: хората купуват имена, купуват марки, купуват известност и традиция. Ако всичко това съвпадне и с качество – добре. Но трудно, много трудно някой купува книга, само защото била качествена.  И така – какво да правим с първата си книга? Станете известен!  Ако някой таи надежда, че книги в България (а и по света) се продават заради съдържанието им, е в дълбока грешка. Давам за пример „Пайнър" – една от най-добре работещите
Как да не откраднат ръкописа ни в издателството
Най-простият отговор е: „Просто не го изпращайте!“. Подробният е доста по-сложен. Според Закона за авторското право и сродните им права, авторството върху текста възниква в момента на създаване на произведението. Т.е. за да е Ваше произведението, не трябва да ходите да го регистрирате никъде, в никакво учреждение. Това обаче има една уловка – все пак ако си държите това произведение в чекмеджето и не го показвате никъде, не можете да докажете първенство, ако някой напише нещо подобно. Затова се приема, че а
ISBN – митове и действителност
За ISBN-a има множество митове, най-вече породени от непознаването на системата му. Мненията се колебаят между двете крайности – „Книга без ISBN не е книга" и „Кой ползва още тия остарели неща?". Какво всъщност се крие зад тази страшна абревиатура?Международната ISBN система е въведена в България през 1991 г. с ПМС № 38 на Република България от 6 март 1991 г. С него се създава Национална ISBN агенция, определят се нейните функции и задачи. Нормативен документ за тази дейност е приетият национален стандарт БДС 15716-83 (Номерация ме
Причини за издаване на една книга
Най-основната причина за издаване на една книга е желанието да изкажете свои идеи на хората (читателите). В този случай възвращаемостта на продукцията не е най-важното. Преценявате оптималния тираж според нишата, в която е книгата. Естествено, не можете да планирате няколко хиляден тираж, ако сте написали рецензия върху „Сън за щастие“ на П. Славейков, като се има предвид, че малко хора са чели произведението (извън учебната програма). Преценявате каква част от читателите биха чели книгата в елек
За кого пишем?
За кого бие камбаната? За какво всъщност правим редовните си срещи с белия лист? Преди да уточним каква книга да напишем, трябва да си отговорим на един важен въпрос: За кого пишем? Да оставим настрана стандартните отговори от типа „за тази/този, който ми разби сърцето", „в отговор на стихото на..." Това, в повечето случаи, не е творчество, а опит за комуникация. Говорим за чистото творчество – онова, в което авторът не е литературният герой. Този спор има
Кратък икономически наръчник за автори
Производството на една книга – от ръкопис до краен търговски продукт – има много разходи. Тези разходи някой трябва да ги плати. Има три варианта за това: 1. Читателят – това е най-желаният и естествен вариант. Издателството влага пари, издава книга, тя се продава за 3-4-5 месеца, издателството брои пачки и... ги харчи за следваща книга. В общи линии, издателствата търсят точно такива книги, затова малко от тях работят с български автори. 2. Държавни и/или подобни фондове. Да, не всички книги са пазарни (
Планиране и проучване
Колкото и странно да изглежда, планирането на производството на една книга се започва отзад напред. Първо се задава въпросът: „Има ли кой да прочете тази книга?“. Целевата група е много важна, защото всичко в книгата – от сюжет до художествено оформление – е подчинено на вкусовете, интересите и търсенето именно на тази целева група. Тук все още не говорим за пазарен успех. Но моля Ви, отговорете си на простия въпрос: „Какво искам да кажа с тази книга на читателите?“ и „На кои читатели моята книга ще заговори?&rdqu
Кой ще купи Вашата книга?!!
Вина за това, до голяма степен, има начинът на издаване на книги при социализма. Тогава Съюзът на българските писатели издаваше книгите „по заслуги", а не толкова по художествена стойност, и можеше да се чака с години, докато на някой млад автор му се издаде първа стихосбирка. За възвращаемост на инвестициите или поне за някакви продажби изобщо не се говореше – залежалите книги се даваха на вторични суровини.Сега времената са други – има пазарна икономика. Всеки може да издаде книга (практически няма ограничения за жанр и съдържание), но издателите се и
Основни грешки при работа с редактор
Редакторът е задължителна част от процеса на издаване на книга. Дори и да сте опитен автор, външният поглед на емоционално необвързан с книгата човек има голямо значение. В зависимост от това колко сте добър, редакторът ще има различно количест­во работа. Има голяма неяснота сред авторите какво точно прави редакторът и какво да очакват от него. Това създава множество проблеми, разминавания в очакванията и най-вече взаимни обвинения за несвършена работа.Затова ще се постарая да опиша няколко от най-често срещаните грешки при работа с редактор.
Цената на книгата
Не знам колко пъти съм чувал: „Аз печалба от тая книга не търся, ей ти текстовете, издавай и к‘вото остане – за тебе..."  Затова е добре да се знаят финансовите параметри на една книга.   Какво и как формира коричната цена на една книга? Какви елементи влизат в нея и как се определят? Неяснотата по тези въпроси заблуждава множество автори и ги оставя най-често с нереализирани очак­вания.
Капанът на тиражите
„Двадесет града по 100 поета“ – начин на пресмятане на продажбите от един автор. Подборът на оптимален тираж на една книга е много капризна материя. След като пренощувате една нощ с нагласата, че половин България ще се избие за Вашите книги, на сутринта, малко по-наясно със себе си, започвате да правите списък: „на баба ще подаря, колегите... всичките ще си купят, на приятелите в кръчмата... там ще видим, а да не забравя – чичо, стринка, брат‘чедите, комшията от горния етаж...". Всъщност н
Избор на издателство
Както неведнъж споменах – процесът на производство на една книга изисква професионалисти. Вероятно можете да си странирате книгата в WORD и да си я напечатате на принтера, но това надали може да има някаква търговска стойност. Подробности около формати на книги, видове хартии, корици и други важни неща можете да прочетете в раздел „Книгата“.   Как да изберем издателство, което да издаде книгата ни? На първо място – името на изда
Оформление на корици
Това е изключително сложна задача, която се учи пет години в Художествената академия. Ако нямате някакво художествено образование, то не се месете в работата на професионалистите от издателството. Оформлението на корицата е в зависимост от типа на книгата и дали е насочена към пазара. Кориците са изключително важни при продажбата на книги. Над 50% от случайните продажби в книжарниците се дължат на кориците. Поставена на лавиците в книжарницата, Вашата книга се конкурира с останалите няколко хиляди и дали ще привлече вниманието на куп
Разпространение и продажби
Разпространение и продажби – това са две думи, които за повечето автори звучат еднакво. Те са на мнение, че е достатъчно книгата им да я има по всички книжарници и само в рамките на няколко дни ще се изкупи, тъй като всички ще са заслепени от качествата ѝ. Това естествено не става, но причините се търсят съвсем неправилно, започвайки с любимото ми „Българинът не чете“ и стигайки до: „Ако беше под чуждо име, щеше да е бестселър“. В момента в България има излишък от книги. Ако не вярвате – разходете се по етажите на
Канали за реализация на книгата
Книжарници Първият основен канал, за който се сещат всички автори и издатели, са книжарниците. Принципно са прави, тъй като той е бил такъв над сто години, но днес нещата са се променили в известен смисъл. Въпреки че книжарниците увеличават своя брой и площ, за съжаление доста трудно продават книги от български автори. Причините са много. Основният проблем е, че няма разлика между наемите на книжарница и магазин. Времената, когато книгите бяха малко, а просторните книжарници – държавни и н
 
Пътят на книгата  

ПЪТЯТ НА КНИГАТА

 

Всичко написано в тази книга се базира на близо двадесетгодишния ми опит в книгоиздаването. Всяка от отделните глави е възникнала от конкретни въпроси на автори. От многократното им повтаряне се роди идеята за издаването им в книга.

След прочитането й вероятно ще имате не по-малко питания - просто те ще бъдат други. Ще намерите отговор на много от началните въпроси, които си задавате, докато мислите как да превърнете написания от вас текст в книга. Но ще възникват и много нови, за които никога не сте се замисляли.

Тази книга няма да Ви даде готови решения, защото процесът на книгоиздаване е строго индивидуален – за издателство, автор и книга. Тя ще Ви даде теми, по които да се замислите, и стъпки, които трябва да направите, за да постигнете мечтите си.

Пътят до успешната реализация на книгата е дълъг и нелек, но за сметка на това интересен. Вероятно по него ще направите множество грешни стъпки. Прочитането на тази книга ще Ви помогне да ги намалите.

 
Електронни книги  
Как да четем електронни книги?
Digital Right Management (DRM) – какво е това? Всички електронни книги, които се продават официално, са с така наречената DRM защита. Причината е прекалено прозаична – електронните книги са обикновени текстови файлове и без защита се крадат лесно и се копират свободно. Затова преди продажба всички книги се кодират в Adobe Content Server, откъдето след закупуване получавате книга, която може да четете само Вие. За целта трябва първо да си направите акаунт в Adobe.com. Безплатно е, не
Електронните книги – спасението на българската литература
Електронната книга е книга като всяка друга. Има си корици, съдържане, ISBN. Целият процес на подготовка на една е-книга не се различава по нищо от подготовка на хартиена до момента на отпечатване на книгата. Авторовият текст, трябва да измине целия процес на редактиране, коригиране, предпечат, дизайн и прочие, за да се получи книга. Представите на много автори, че ако само си конвертират текста, който са написали в PDF или Epub и вече имат готова е-книга, водят само до увеличение на графоманщината в мрежата и цялото отрицателно отношение към е-книгите. И
Формати на електронни книги
Електронните книги имат множество различни формати. За хора, които за първи път се сблъскват с тях, обаче, тези формати може да изглеждат и много объркващо. Затова ще се опитам да направя кратка квалификация. Големите разлики в оформлението на е-книгите идват от това на какво устройство ще се четат. В България (поради недостатъчното разпространение на електронни четци) потребителите все още четат масово на екрана на компютъра си с всички плюсове и минуси, до които води това. По света, а и по начало, основната идея на е-книгите е да се четат на отделно уст
Продажба на електронни книги
Електронните книги (е-книги, както се наложи терминът, а чух вече и термин Х-книги) са все по-налагаща се възможност за български автори да пробият на литературния пазар. Примерите са много и на западния, а вече и на българския пазар. Правя едно важно уточнение – нещата с електронните книги стоят точно както при хартиените – ако няма добра предварителна работа по книгата – редакция, корекция, дизайн, както и последваща рекламна кампания продажбите ще са около нулата. Добрата новина е, че рекламата на е-книгите се прави много лес